Katalizator, zwany również konwerterem katalitycznym stanowi jedną z najważniejszych części układu wydechowego każdego pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Zadaniem katalizatora jest obniżanie stężenia szkodliwych substancji obecnych w spalinach emitowanych przez pojazd. Katalizator w niewielkim stopniu ma również wpływ na prawidłowe działanie silnika. Można zatem stwierdzić, że katalizator ma duże znaczenie w kontekście prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Jak działa i do czego właściwie służy katalizator oraz jakie są jego najczęstsze usterki? Odpowiedzi na powyższe pytania pytania poznasz w tym artykule.
Jak działa katalizator?
Katalizator na pierwszy rzut oka przypomina tłumik, ze względu na dość podobną budowę. Składa się on z obudowy, która najczęściej wykonana jest ze stali nierdzewnej oraz wkładu metalowego lub ceramicznego. Pomiędzy tymi elementami znajduje się mata ochronna. Najważniejszym elementem katalizatora jest wspominany wyżej wkład, który pokryty jest warstwą metalu szlachetnego, najczęściej palladu lub platyny. Zastosowanie takich metali posiada ważne zastosowanie, ponieważ to dzięki nim zachodzi chemiczny proces katalizy, czyli zobojętniania szkodliwych substancji obecnych w spalinach.
Każdy katalizator wyposażony jest również w sondę lambda, czyli czujnik, którego zadaniem jest kontrolowanie poziomu tlenu zawartego w spalinach. Sonda lambda umożliwia również dostarczenie odpowiedniej ilości mieszanki paliwowej.
Katalizatory różnią się od siebie w zależności od rodzaju silnika użytego w danym pojeździe. Ich zastosowanie jest jednak zawsze takie samo i mają one na celu zmniejszenie ilości szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery wraz ze spalinami samochodowymi.
Jakie są objawy awarii katalizatora?
Dla wielu kierowców katalizator jest mało istotnym elementem pojazdu, dlatego też często nie przywiązują oni uwagi do tego, czy stan techniczny katalizatora oraz jego działanie są prawidłowe. Bardzo często wszelkiego rodzaju usterki katalizatora wykrywane są podczas okresowych kontroli technicznych. Warto jednak mieć świadomość tego, jakie są najczęstsze awarie katalizatora, aby móc im sprawnie zapobiegać.
Wśród głównych objawów awarii katalizatora można wyróżnić obniżenie mocy silnika oraz wzrost zużycia paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że ten drugi objaw nie zawsze musi występować. Bardzo często o awarii świadczy również zapalenie się kontrolki „check engine” oraz charakterystyczny odgłos grzechotania dobiegający spod podwozia.